Selasa, 26 April 2011

Perjalanan

Permulaan perjalanan adalah menuju Allah, salik berusaha untuk mengenal Allah dan mengenal dirinya sendiri, contohnya, berdasarkan kata-kata seperti: Siapa yang mengenal diri mengenal Allah, setelah kenal maka binasalah jasadnya.
Perjalanan menuju Allah berakhirsetelah salik itu mengalami Fana (hilang terhadap kesadaran diri dan alam semesta).
'
Setelah itu maka bermula pulalah perjalanan yang baru, iaitu perjalanan dalam Allah . Perjalanan ini adalah bagi mereka  yang telah fana dan kini memasuki Baqa pula. Perjalanan ini tidak ada penghujungnya, dan ia akan berterusan selama-lamanya.
'
Kebiasaannya penghalang bagi perjalanan menuju Allah adalah tarikan dari duniawi , seperti galian, tumbuh-tumbuhan, binatang, manusia dan sebagainya.  .. yang sememangnya telah tertanam baik pada diri salik tersebut. Keperluan-keperluan kepada benda-benda tersebut telah bertapak dengan kuat dalam dirisalik dan mereka telah berasa seronok dan selesa dengan benda-benda tersebut. Pada kebiasaannya inilah yang menarik salik menjauhi Allah , untuk menjadi penghalang bagi mereka untuk meneruskan perjalanan menuju Allah.
'
Bagaimanapun bagi salik yang bersungguh-sungguh dan sabar mereka akan berjaya melintasi segala halangan tersebut, setelahsemua kotoran duniawi itu dibersihakan daripada Qalbunya,maka ia pun mengalami Fana. Salik tersebut kini memakai ‘warna’ (bahasa kiasan) dan keluar dari segala pembatasan (takyunat) dan menjadi Mutlak .
'
Sebagai kesimpulannya setelah memfanakan diri maka salik punmenjadi Baqa (Kekal)  dalam Allah. Dalam keadaan ini salik tidak tahu zatnya sebagai dirinya, tetapi tahu tentang Dzat Mutlak Allah  sebagai Penzahir, Penzahiran dan yang Dizahirkan. Dan inilah yang dikatakan perjalanan dalam Allah yang tidak berkesudahan itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Berbagi pendapat sesama sahabat..
Dan saya juga masih belajar.